שיחות רבי נ נח נחמ נחמן מאומן-קלטת- 2



...צמא [אתם רוצים תות? אוב, אנחנו...] מיץ, מיץ, יש לקנות [כן, כן, אנחנו צריכים לקנות, אין לנו בבית] טוב, טוב, טוב...
.. (לא מבין) [סבא, עוד שבוע רבין רוצה, רבין רוצה לחתום עם ערפת בוושינגטון] כן [להחזיר את עזה ולהחזיר את ירחו, ירחו ועזה תחילה, קודם כל...] אה? [קודם כל את עזה וירחו, עוד שבוע] כן [הוא רוצה לחתום בוושינגטון יחד עם נשיא אמריקה, נשיא אמריקה הוא רוצה להיות ה...] הוא היום לא, לא נשיא, הוא כלום [כל המדינה רועשת] כן [כל ה'ליכוד' וה... עושים רעש] אין, אין הפגנות? [יש, יש, מחר יהיה הפגנה גדולה, אלפים יעלו לירושלים] אה? [אלפים של יהודים יבואו מכל הארץ לירושלים מחר] כן [כל הימין יתאחד ביחד, כולם, כל, כל... מחר יהיה הפגנה גדולה בערב]...
...{אם, אם הוא} יוצא דרך ה... לא דרך הקיבה [דרך הפה?]...

...[אין פה בעלי חיים] אין? [אין בעלי חיים פה] אה [רבי ישראל] אה? [לא, אני לא מבין מה אמרתם?] לא [לא הבנתי, לא שמעתי] לא יכול [כן] {נוסע עד} אל חמה, אל חמה [אל חמה?] כאן, לא, לא, לא רחוק, יכולים לנסוע מכאן לאל חמה בשביל להתרחץ [ל'חמי טבריה'?] אה? [ל'חמי טבריה', ל'חמי טבריה'?] של? [טבריה, טבריה?] לא, לא 'חמי טבריה' [אה] יש עוד מרחצאות, אל חמה, מרחצאות [מרחצאות?] רפואה... [פה בירושלים?] אה, ירושלים, צפת, טבריה, אני, אני, אני שואל [אה, כן] יש להם כח גדול של רפואה [כן, כן]...

...אז יהיה לנו ראש השנה באומן, אה, אני צריך לאכול, לא אכלתי, אכלתי קצת תפוחי אדמה, שני חתיכות, לא אכלתי, חס ושלום, לא נותנים לי לאכול, אכלתי ביצה לא טרייה, יעקב? [כן] אתה... [מכינים אוכל, רבי ישראל] טוב [סבא, זה, זה כסף שלך, זה כסף שלך ממשה, משה מהר-נוף] אה, משה [כן] לא, משה [כן, זה כסף ממשה] אה? [משה ישלח את הכסף הזה (לא מבין)] אלי [כן] אלי [כן, הנה, הנה, הנה כיס]...

...[עכשיו לא] אה? [עכשיו לא בונים, הם בונים בבית כנסת כאן, איפה שרבי ישראל היה בשבת, שמה עושים ארון קודש בבית הכנסת] מי עושה? [בבית כנסת] נו [איפה שהרב ישראל היה בשבת] נו [אז בונים שמה] בונים שמה [ארון קודש] מה בונים? [ארון קודש] ארון קודש [איפה שרבי ישראל קיבל עלייה] איפה הישיבה? [פה גם כן] פה [למעלה, כן, מגיעים פה הרבה בחורים לעשות תפילות] אה? [מגיעים פה הרבה בחורים להתפלל] מי הוא? [אני יצחק, שלום, סבא, חבר של משה] יצחק [חבר של משה מהר-נוף] אה? {טוב} [הנה, הנה האוכל] הו...

...{ברוך השם}, טוב, ברוך השם [(אחד החברים אומר הבדלה למוצאי שבת)] אמן [אמן] [זה הנר, הנר, לא, לא, זה בשביל הריח, הריח של הנר, אתם רוצים לשתות מהגפן?] נו...

...[סבא, בטלפון, היא בטלפון, היא אומרת לכם: "שבוע טוב ודרישת שלום"] תודה רבה [רבי ישראל] יוא [בקבוק של קולה] אה? [בקבוק של קולה] (סבא מברך איזה ברכה) {תודה}, תן לי בקבוק {סגור}, בקבוק סגור [הבעל של, של חוה, ישראל, הוא לא מרגיש טוב, הוא צריך ללכת לבית חולים מחר לירושלים] כן? [וגם, וגם הבן שלהם יצחק, יצחק אייזיק מתל-אביב, הוא, הוא גם לא מרגיש טוב, אם אתם יכולים לברך אותם] השם יתברך ירחם ויעזור להם רפואה שלימה [אמן] חוה לא, לא מרגישה טוב [לא, לא, ישראל, ישראל] ישראל [ישראל, והבן שלהם] אוי...

...[רבי ישראל] אה [גבאי מדבר עכשיו בטלפון] אה? [יעקב לוי מדבר עם גבאי בטלפון עכשיו] טוב, טוב [וגבאי אמר] אה? [גבאי אמר שהוא יכול לשלוח לכם רכב] אה? [הוא יכול לשלוח אוטו, רכב שייקח, יקח אתכם עד השדה תעופה, והוא יהיה בשדה תעופה] טוב, הוא, הוא יקח אותי לשדה תעופה [כן, הוא לא יבוא הוא בעצמו לצפת] היום [יחכה אתכם בשדה תעופה] היום? היום הוא יבוא? [הוא לא יבוא] אה? [הוא ישלח אוטו, הוא רוצה לשלוח לכם אוטו] יוא, יוא [אבל הוא לא יבוא בעצמו, יחכה בשדה תעופה] יחכה בשדה תעופה [כן] הוא מחכה לי [כן, כן] זה דבר טוב [כן] מים אחרונים, יש?...

...[שמעתם מרבי ישראל קרדונר?] אה? [שמעתם את הסגולה הזאת מרבי ישראל קרדונר?] לא [מרבינו] אישית, אלי [כן, אז שהילדים...] שאיזה חולה היה כל הלילה עם רבינו באומן במקום שהוא קבור, והיה לו רפואה [כן] לא, לא קיבלתי את זה ולא שמעתי מרבי ישראל קרדונר, אה, אה [אבל יצחק הוא לא מצא מקום לנסיעה בשביל הילדים שלו?] אה? [הוא רוצה לקחת את הילדים] נו [אבל הוא לא, הוא לא מצא מקום] לא, אז יהיה, יהיה זמן אחר [אה, טוב, אני אגיד לו]...

...מה שנשאר ממני, אני אוכל את זה, אתן לך מקום בתוך החדר של רבינו, שרבינו שוכן שם, זה סגולה לרפואה [לכל חולה, או לילדים?] לכל חולים, כן [אתם ראיתם איזה חולה שעשה את זה פעם?] כן [מי זה היה?] אחי [כן?] היה חולה, היה לו שיגעון [כן?] והוא היה חולה גדול וישן בתוך המערה לבד, כמו שאני אומר לך [כן] והיה לו רפואה כל ימיו, כן, ונעשה בריא לגמרי [מי, מי זה היה אח שלכם?] אה? [איך קוראים לו?] הוא כבר נפטר, בנימין [בנימין?] כן, והוא נפטר כבר איזה שנים [כן, והוא נסע לאומן?] לא באומן [אלא?] הוא, זה, זה, זה איזה מערה של התנאים, של... [אה] אבל אני מקבל את זה על רבינו ז"ל גם כן [כן, כן, כן, טוב, טוב, אנחנו... אמרתי, אמרתי ליצחק שיגיד למשה] טוב [כן]...

...[גבאי הוא יחכה לכם בשדה תעופה] כן? [כן, ככה הוא אמר] {לך אמר?} [הוא אמר ליעקב בטלפון, כן, אבל הוא, הוא שלח מישהו כדי שיבוא לקחת אתכם, הוא שלח דניאל אמבש] אה? [דניאל אמבש יבוא להנה עם רפאל כהן, כדי לקחת אתכם לשדה תעופה, אתם רוצים שגבאי יבוא הוא בעצמו?] אה? {אולי כן}...

...בשביל שיביא העצמות של רבינו ז"ל [כן] אבל אם לא יבוא, אז הוא מבוטל, נשאר אומן, רק אומן [טוב, אבל אמרתם לנו שרבינו הוא כבר נמצא בארץ?] נו, אבל אנחנו לא זוכים לראות אותו (סבא צוחק) [אבל אם הוא נמצא, צריך להיות כאן? אנחנו יודעים שהוא נמצא, אפילו אם אנחנו לא רואים, אנחנו מאמינים, מאמינים] לעשות לעצמו תיקונים ודברים כאלה, רק הצדיק הוא יכול לתקן אותנו ולטהר אתנו ולקדש ולרפאות אותנו, הכל הצדיק, הצדיק הוא רבינו הקדוש [שנה שעברה אמרתם לנו, שזה יהיה הראש השנה האחרון באומן] אה? [שנה שעברה אמרתם לנו, שזה יהיה הראש השנה האחרון באומן, כל החברים נמצאים בירושלים, הרוב, רבי ישראל, אל תעזוב אותנו] תן לי חתיכת לחם, חתיכת חלה, ושנלך [רבי ישראל, יואל טייב מרעננה] אה? [יואל טייב מרעננה, הוא מזמין אתכם אצלו על ראש השנה] מי? [יואל טייב] אה? [יואל, יואל טייב קוראים לו] אני... [הוא מחכה בטלפון] אני לא יודע כלום, אני לא יודע כלום! [טוב, אז מה...] אני לא, לא יכול לדבר כלום, אני לא יודע כלום! [זה ברעננה] טוב [טוב]...

...אה...

...[סבא והחברים שרים "להודיע, להודיע, להודיע, להודיע, להודיע, להודיע, להודיע שכל קוויך לא יבושו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך.."] (סבא צוחק) מה, מה להודיע? להודיע, להודיע, להודיע, אה, וודאי, אבל מה להודיע? אל {תדאג, אל תדאג}, יש לנו לספר שנים, שנים רבות מה זה ברסלב (סבא צוחק), אה, אה [סבא והחברים ממשיכים לשיר "להודיע, להודיע, להודיע.."] עוד חלב, עוד חלב [טוב] אוי לנו לסבול רעב, שיהיה בהרחבה [כן] (סבא צוחק)...

...אה, אה, אה, (סבא צוחק), הו, אני עייף מאד, אני רוצה לנוח קצת (סבא צוחק) [כן, כן, כן, אתם יכולים, רבי ישראל] [נעשה קיבוץ פה, סבא] [כן, כן, רבי ישראל, אתם יכולים לנוח] [נעשה ראש השנה אצל יעקב] (סבא צוחק) אה, תקשור, אה, תקשור, הרגליים [אתם רוצים לעבור לעגלה?] כן, איפה העגלה? העגלה שלי [כן, העגלה שלכם, סבא] (סבא צוחק) [יש לכם דם, רבי ישראל, יש לכם דם] מה יש לי? [דם, דם] דג? [דם] מספיק, מספיק [רבי ישראל, זה, זה סכנה, זה סכנה, יש לכם דם, זה עושה מחלות] נלך? [טוב, טוב, רבי ישראל] אני אין לי כח לשבת ככה (סבא צוחק) [בסדר, סבא, אנחנו נבוא עם העגלה] איפה העגלה? איפה העגלה? (סבא צוחק) [זה חדש, סבא, חדש] [רבי ישראל] אה [זה הכסף שלכם, אני נותן לכם בחזרה, כן?] הכסף? [כן] שיהיה... [אולי יעקב ישים בבנק] אה? [שיעקב ישים בבנק] בבנק? [כן, יעקב יכול לשים בבנק] הוא ישים בבנק [אני מכניס את זה בבנק, רבי ישראל] טוב תלך...

...(שומעים קסטה של ניגוני שבת של ברסלב וסבא צוחק).

(סוף צד א 02 g ).




צד ב 02 G 25ב




...הוא היה חתנו [חתנו של מי?] חתנו של, של, של הרב? [לא, לא חושב, לא] לא [לא, לא, הוא זה ה...]...

...הרב רב, רב שמעון [כן] רב שמעון מאדס, אדסר, הרב מאדס...

...אה, אפשר לך... השם יתברך עושה לי זה ככה, ואני עושה לו זה, זה ככה (סבא צוחק), הוא רואה שאני לא, לא, לא, לא בעצבות, אז טוב, תהיה פה! (סבא צוחק), אה, אה, נלך קצת, אה, אה, אה, אתה יש לך זמן? [כן, כן] אוי, אוי, אוי, שאני זוכר הכל, {נשאר} רבי ישראל (קרדונר) איך הוא היה טוען טענות, היה לו טענות אצל השם יתברך, הוא דיבר אתו כמו שאנחנו מדברים (סבא צוחק), נו, אולי נלך קצת ונעשה עצמנו שמח, כאילו אנחנו שמחים (סבא צוחק), אף-על-פי שהשמחה רחוקה מאתנו, אבל, אבל היא רחוקה והיא קרובה, היא קרובה מאד, (לא מבין), אוי, מה שיש לנו, יש לנו אבא רחמני כזה שהוא לא עוזב אותנו, הוא כאן (סבא צוחק), הוא, הוא היה מדבר עם השם יתברך כמו עם חבר, כן, ככה, ככה הוא עשה משהו, אתה תאמר ככה, יהיה ככה, אבל, אבל כמו שאתה רוצה תעשה (סבא צוחק), אה, אמונה כזו ומסירות כזה ואמונה כזו, אז אנחנו יש לנו מקום אצל השם יתברך כמו שאנחנו, הוא, הוא, הוא, הוא משגיח עלינו, הוא שומר אותנו והוא עושה עמנו חסדים כאלה שאין בעולם, שלא היה, עוד, עוד לא, עוד לא נתגלו בעולם, נסים ונפלאות וחסדים כאלה שעדיין לא, לא, לא, לא, לא נתגלו בעולם, חסדים כאלה, נסים כאלה שלא נתגלו מעולם (סבא צוחק), מה? אוי, אוי, אוי, אוי, יוא, אני אשכב עוד קצת איזה רגעים [כן] ונקום לטייל [טוב] קצת, אוי, אוי וי...

...פלאות כאלה שלא נתגלו עדיין, שלא נתגלו, לא נתגלו כלל, עכשיו השם יתברך {יחדש בעולם, מה שלא היה בעולם} (סבא צוחק), הוא אומר לנו: "בואו, בואו, בואו, בואו אלי, יהיה טוב" (סבא צוחק), נו, נלך לטייל? [כן] {אני} לא יכול לטייל, אני לא יכול כלום, אבל גם, גם, גם קצת, זה טוב, טוב מאד, נסים שיש היום, לא היה בשום זמן, עוד לא נתגלו בעולם, והשם יתברך הוא נותן לנו {טובות}: "בואו, בואו, בואו", יש, יש כבר חדשות כאלה, נפלאות כאלה שעדיין לא נתגלו בעולם, שהם כל חיינו... (סבא צוחק), יש כבר, כבר רבינו בעולם, יש כבר, יש לנו כבר כל, הכל, כל התורה וכל, וכל החסדים וכל הפלאות, כן, טוב, נלך לטייל, לא, לא, לא, לא, לא, לא, אוי, אוי, אוי, אוי, אוי, אוי, אוי, ברוך השם (סבא צוחק)...

...{לא}, אולי עוד לא, שויין, שויין, שויין, שויין (סבא צוחק)...

...[סבא והחברים שרים "להודיע, להודיע, להודיע, להודיע שכל קוויך לא יבושו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך.."]...

...(לא מבין) והשם יתברך הציל אותנו מכל הגויים (סבא צוחק), ראינו בפלאות כאלה, מה שראינו שהשם יתברך עושה לנו ועם הגויים, מלא מתנות, {מתנות}, זה... כן, {אני, אני זוכר} (סבא צוחק), אני זוכר איך כמה שהאמא היא, היא, היא היה לה פחד מהגויים שיהרגו אותנו ואת זרענו, והשם יתברך {ריחם עלינו}, נפל עליהם פחד והם נפלו ונפלו, אינני יודע לאן ואיך נפלו, הם היו חזקים כל כך והיה להם נשק הרבה, והשם יתברך עשה אתנו נסים ונפלאות (סבא צוחק), אנחנו היינו ילדים קטנים, מה, מה, אנחנו לא יודעים מה זה מלחמה, מה, מה, ילדים קטנים, והשם יתברך הוא עשה עמנו נפלאות כאלה, הם נפלו ונפלו, הם נפלו! (סבא צוחק), נפלאות כאלה שלא רואים {דברים} כאלה, שאמהות וילדים קטנים נצלו, וניצולים מן הגויים, איך? {מדוע?} איך? ככה היה כמה פעמים, בכל דור ודור עשה עמנו השם יתברך נסים כאלה, שהגויים נפלו עלינו, ואנחנו נצלנו מהם ומהנשק שלהם (סבא צוחק), היה פחד גדול עלינו ועל זרעינו ועל המשפחות של... ועל היהודים, ועל כל היהודים היינו בצרה גדולה, והשם יתברך ריחם עלינו, נצלנו, והגויים נאבדו (לא מבין), איך? ילדים קטנים יודעים ללחום? מה זה? (סבא צוחק), אנחנו ראינו שאנחנו נתרחקנו מן התורה ומן הקדושה מעוד, ואיך נהיה ניצולים {ונחיה} מן הגויים? והשם יתברך ברחמיו על כל העולם, והוא ריחם עלינו ועל זרעינו ו... (סבא צוחק), אי אפשר להבין את זה בשום אופן, ילדים קטנים שנולדו בערך חודש, או, או שני חודשים, נצלנו מן הגויים! (סבא צוחק), איך? מה זה? ככה היה, אנחנו היינו בצרה גדולה, אנחנו וזרעינו ומשפחתנו, וכולנו היו נאבדים לגמרי, כי איך אפשר להינצל מרוצחים כאלה? והשם יתברך הוא עשה נסים ונפלאות כאלה, אנחנו נשארנו, והם, והם נאבדו, נו, עם הנשק שלהם (סבא צוחק)...

...(סבא צוחק) פחד גדול מהגויים, ונשארנו, והם נאבדו (סבא צוחק) [כן]...

...שלא היה שום תקווה להינצל מן הגויים, והשם יתברך עשה נפלאות גדולות, הם כולם נפלו, ואנחנו נשארנו (סבא צוחק), אנחנו וזרעינו ניצלנו, ילדים קטנים ולא ידעו ללחום וניצלנו, והם נאבדו (סבא צוחק), אבל אחרי כל הנסים השם יתברך הראה לנו, כן, אנחנו היינו במדבר והיה רעבון, לא לחם ולא לשתות ולא, ולא, לא מלחמה ולא, ולא אנשים ולא, ולא חכמים ולא... השם יתברך הציל אותנו מהם, אנחנו חיים וקיימים, והם נאבדו (סבא צוחק), אוי, אנחנו לא צריכים ליפול בידיהם (סבא צוחק), ככה, כן, שויין, עכשיו נטילת ידיים, לא היה שום דרך הטבע איך להינצל, הם היה להם נשק והיה להם כל... ואנחנו היינו משוגעים, לא היה לנו כלום (סבא צוחק), (סבא מברך ברכת "בורא מיני מזונות.."), איך ניצלנו? היה להם נשק וכל, כל העולם נתנו להם נשק, ואנחנו לא היה לנו נשק, היה ילדים קטנים, הם כולם נאבדו, ואנחנו חיים וקיימים (סבא צוחק), מה אני ראיתי, זקן יותר ממאה שנים, אני חי, והם נאבדו, אוי וי, אוי וי, אה, אוי וי (סבא צוחק)...

...הרגשתי אותם, שזה פחד איך שהיינו נאבדים, ואיך הגויים היה להם כל, כל מיני נשק והיה להם... הם, הם נאבדו, ואנחנו חיים וקיימים (סבא צוחק), אני, אני זוכר עכשיו כמה היה לנו פחד מן הגויים, כן, והם רצו להרוג, להשמיד ולהרוג ולאבד, והיה, היה להפך! (סבא צוחק)... ...בצפת היו חזקים, גיבורי כח, אבל אנחנו בטבריה היינו כמו מתים (סבא צוחק), לא היה שום {פקפוק} איך, איך נינצל מן הגויים? הצילנו, "תקבצנו והצילנו מן הגויים", אוי, אין לי כח לדבר (סבא צוחק), אני זוכר, האמא לא היה לה מה לאכול, וגם הילדים הקטנים לא היה להם חלב, לא היה להם במה לחיות, ואני לא (לא מבין) (סבא צוחק), והשם יתברך הציל אותנו מן הגויים ונתן לנו תורה, תורת אמת, זה תורה, 'נותן התורה', אה, גם עכשיו להגויים ערבים היה להם בתים והיה להם בהמות, היה להם חלב, חמאה וכל, כל טוב, ואנחנו לא היה לנו כלום (סבא צוחק), איך, איך ניצלנו מן הגויים? האבא והאמא ואני אמרנו {כולנו}... (סבא צוחק) הבתים כולם שלהם והחלב שלהם, ותורה לא, אנחנו, אנחנו גירשנו אותם, אין להם לא עזים ולא... אין להם כלום, הכל בשבילנו (סבא צוחק), כן, הם והנשק זה כבר הכל שלנו, הבתים שלנו, היה לנו כל טוב...

...פחמים מעצים, מעצי זית, כן, והיה לנו אש ומים, הכל (סבא צוחק)...

...לגויים היה נשק הרבה, כל העולם נתנו להם נשק, הצרפתים והאנגלים כולם נתנו להם נשק, ואנחנו לא היה לנו מי שיתן לנו, אנחנו היינו נאבדים כמו, כמו בעלי חיים, לא, לא, לא יודעים איפה, איפה לברוח? לא, לא, מה לעשות עם ילדים קטנים? (סבא צוחק) עכשיו אנחנו בבתים שלהם וכל אשר להם שלנו, הבתים שלנו והכל שלנו (סבא צוחק)...

...חתיכת לחם וכמה טיפות שמן, שמן זית, ואנחנו חיים וקיימים, אנחנו וזרעינו חיים וקיימים, והם אין להם כלום (סבא צוחק), אה...

...אינני יודע איך אני חי בפחד כאלה, בפחדים כאלה? לא היה לנו לא לחם ולא לאכול ולא לשתות ולא, לא כלום (סבא צוחק)...

...זה כל חיותו, אם לא, אז רבינו הקדוש יתקן אותנו, אבל יותר טוב, נו, מי זה?...

...להאמין בתורה באמת, באמונה, זה כל חיותנו לנצח נצחים, והגויים כמו חמורים, כמו שמסתובבים חמורים, נותנים להם תבן, הם אוכלים, עומדים ואוכלים כסדר יומם ולילה (סבא צוחק), ואנחנו עם קדוש, ארץ ישראל, ארץ קדושה, ירושלים, בית המקדש, קודשי הקדשים, מי יש לו? מי יש לו? מה יש להם? אין להם כלום (סבא צוחק), מה זה? [חלב ודבש]...

...שהם מדברים, שהם... ואני לא יכול לדבר, מה זה? [זה כדי להקליט את הדיבורים] אה? [זה כדי להקליט, להקליט את הדיבורים] להקליט [זה דיבורים חשובים]...


(סוף צד ב 02 g).