קלטת -4


להורדה לחץ עליי


...איפה הוא, איפה רב צבי?, על-כל-פנים האמא שלי ואשתי והמשפחה הוא, הם באו לבית סוהר, וראו אותי דרך, דרך החלונות, הם ראו אותי, אז אמרו לי: "מה, מה נשמע?", אני הייתי באמצע התפילה ולא יכולתי לד... על-כל-פנים עבר איזה כמה שעות, בא הפקיד הגדול, המושל, כל העיקר המושל על השוטרים ועל הכל, הוא, הוא בא, הוא כבר המשו..., המוכתר כבר דיבר אתו מה שיש לו לעשות, הוא יודע, הוא יודע כבר שיש לו חבר טוב, זה המוכתר? מה שהוא אומר הוא עושה, כן , ואז הוא בא, הוציאו אותי מבית הסוהר להזווית, והקצין הגדול, "ידניראל", "הידניראל" (הקצין), אוי, והוא אמר, הוא, הוא היה, הוא דיבר בתקיפות, הוא "ידניראל", הוא אמר לי: "תגיד איפה, איפה, איפה רב צבי?" , מה עושים? קודם שכבו, שכבו אותי על הריצפה והרימו את הרגליים למעלה כמו פה על הרגליים, על זה, ולקחו חבל וקשרו את הרגליים בזה, כן, זה היה ברזלים גדו... ברזלים חזקים, כן, קשרו אותי, והיה שוטר אחד מצד זה ושוטר אחד מצד זה, והרגליים היו פה למעלה, ואמרו לי "אם תגיד איפה רב צבי, טוב! אם לא? אז, אז תמות!, אנחנו נכה לך מכות רצח!" והמשפחה שלי שומעים איך הוא מדבר איתי, והם, הם פחדו שאני... אם יכו אותי, אז אני ימות, שוטרים, שוטרים? ערבים? הם נותנים מכות רצח, היה בכיות, האמא שלי ואשתי ו... הכלל הם קשרו אותי, ושכבתי עם הרגליים למעלה, והם הפסיקו את, את המקלות, את ה... כן, והקצין אמר לי: "תגיד, איפה, איפה רב צבי?", אמרתי: "אני חושב שהוא הלך לירושלים" , אז הוא אמר לי: "תדע, אנחנו נשמור, אם לא נמצא אותו? אז נעניש, אז תמות, נכה אותך עד, עד, עד למוות, תגיד האמת!", אז אמרתי: "זה, זה, זה שאני יודע, אני מגיד", אז עזבו אותי, ושלחו בשבת, שלחו להדרך לירושלים, על-כל-פנים במוצאי, במוצאי שבת הם מצאו אותו בעפולה, ואמרו לרב צבי (רוזנטל), הם מצאו אותו המשטרה, כן, ואמרו לו: "תדע שישראל בער ורבי ישראל (קרדונר) הם בבית סוהר והם בסכנה גדולה, תלך, תחזור אתנו!", הוא חזר איתנו, אתם, הוא שמע שזה סכנה, הוא חזר, הוא חזר איתם, הם באו לטבריה, לטבריה במוצאי שבת, אבל... נו, אז המשפחה שלי רצתה שישחררו אותי מהבית סוהר, שאלך הביתה, והחוק היה, בלילה לא נותנים לשום בן אדם לצאת אם הוא, אם הוא בבית סוהר? אם משחרר, משחררים אותו, הוא מוכרח להיות עד הבוקר, בלילה אין, אין שיחרורים, אבל המוכתר וזה הקצין הם, הם ידעו איך להתנהג, והם שיחררו אותי במוצאי שבת בלילה, כן . אבל שכחתי מהשלושה עשירים של טבריה, כן, אוי, הם, הם כבר היה, היו מהחדשים, ציונים חדשים, כן, הם עשו, אצלם היה צחוק כל היהדות והתורה ו... אבל אף-על-פי-כן הם, הם ילידי ארץ ישראל, והגדול שבהם היה, היה לו תחנת קמח, והוא היה חשוב, המשפחה שלו, האבא והסבא חסידי קרלין, אז הוא לבש את השטריימל ככה בצד לפי המודה , כן, והוא הלך עם החברים שלו עוד, עוד שניים, הוא זה היה הזקן, לא, לא, לא זקן, אבל, אבל הוא נגדם הוא היה יותר זקן מהם, נו, אז אלו השלושה היו, הם היו חברים והתלוצצו מהיהדות כמו החכם של "סיפורי מעשיות", כן , הם הלכו והם, והיה אצלם חו... צחוק, הולכים להתפלל, נו, אבל ישראל, אחד היה שמו ישראל, ישראל בן זלמן, ישראל זולמינס, זולמינס ישראל, ואחד, והשניים היו שניהם, אחד היה בעל בית-מרקחת הכי גדול בטבריה, הוא היה פלא אפילו, אפילו בירושלים, בית-מרקחת גדול, והוא ידע את המלאכה טוב, מומחה גדול, זה השני. והשלישי היה לייבל, לייבל, גם כן אריה, הוא היה סוחר עצים הכי גדול בטבריה, שלושה, אלה השלושה, ואלה, אלה השלושה הם הלכו לבית כנסת, אבל זה אצלם, היה מין הצגה, מין צחוק, ככה הלכו לבית כנסת, הם הלכו לבית כנסת לקרלין, זה בעל, בעל ה... מי שיש לו התחנת קמח, היה שמו ישראל זולמינס, הוא, הוא היה הגדול שבהם, הם היו עם דרך ארץ, הוא היה איש חכם ו... כן, הם הלכו אתו לבית הכנסת , וזה, זה מין הצגה, הם הלכו לבית כנסת, והבית של רבי ישראל (קרדונר) היה בין כל הבתי כנסת, כן, והם ראו רעש גדול, כל העיר רעש, רעש גדול, וגם כן המשפחה שלי ושל, ושל רב צבי (רוזנטל) היו בבית רבי ישראל, והיה צעקות ובכיות, והם שמעו, הם שמעו דבר כזה, מעולם לא שמעו, "מה יש פה? מה יש פה?", "הו! אתה לא, לא, לא, אתה לא יודע? ישראל בער נעשה חסיד ברסלב, ולקחו את רב צבי ונעלם, הוא הלך יום שישי להתפלל ולא חזר" , אז הם, אז הם עשו, הם שומעים דבר, דבר כזה? זה, זה... , הכלל הם אהבו, הם ראו עולם, קיבוץ גדול כזה, באמצע מספרים להם מה שנעשה, מה שיש בטבריה, ישראל בער מחסידי ברסלב, "אתה לא שמעת? {מעשה מרב צבי} , והם היה אצלם מין הצגה, מין הצגה, כן, אז, אוי, ישראל בער לבד ברסלב?" , על-כל-פנים הם, הם הלכו להדלת של בית, של רבי ישראל (קרדונר), כן, היה סגור, הוא סגר את הדלת, הוא התפלל שחרית, הוא, מן תפילה כזה? אני לא שמעתי, אבל, אבל שמעתי שאמרו, שזה היה בוקע רקיעים, שזה היה תפילה כזה, כן, המשפחה שלי, המשפחה שלו , והיו עם המוכתר, עם השוטרים , אז הם, הם, הם עמדו על יד הדלת של רבי ישראל, וגם מרדכי המוכתר עמד עם שוטרים גם כן, הם חיכו שהוא יגמור התפילה, הם יקחו אותו לחוץ, ובחוץ יכולים לקחת אותו, מהבית אסור לקחת, אבל מהחוץ אפשר. על-כל-פנים הם (השלושה חכמים) הלכו אצל הדלת של רבי ישראל, ומצאו את, את המוכתר ועם השוטרים, והם שמעו את התפילה של רבי ישראל, נפל עליהם פחד!, לא שמעו מעולם, מין תפילה כזה? לא שמעו מעולם! , מה, מה?, אז הם נתעוררו באמת, נתעורר היהדות, הלב היהדות, כן, וכולם, ישראל זה, זה מהתחנת קמח ואלו השניים, השניים, אמרו למרדכי, למוכתר: "לך מכאן!", אז תכף הלך, הם היו חברל'ך, חברה, אז, אז הוא פחד מהם, כן, הם לא אנשים פשוטים, הם אמרו לו ללכת, אז הוא הלך, והם נשארו , והם נשארו הם, לא הלכו להתפלל, לא הלכו לקרלין, הם, הם, הם ראו מין הצגה כזה, כל העיר רועש, "איפה רבי ישראל (קרדונר)?", והמשפחה שלי הם לא... , אז הם חיכו עד שגמר השמונה עשרה של, של התפילה של שבת, והם דפקו לדלת ודיברו עם רבי ישראל (קרדונר): "מרדכי שלחנו, אנחנו שלחנו אותו, אנחנו רוצים לדבר אתך", אז, אז הוא פתח הדלת ונכנסו, והם היו פיקחים, חכמים, לא... כן, אבל הם נתבטלו נגד התפילה שהם שמעו מרבי ישראל , אז שאלה אחד, הם שאלו אותו כמה שאלות, והוא השיב על ראשון ראשון ועל האחרון, הוא השיב לכולם, והם נתפלאו מאוד, מעולם לא שמעו דיבורים כאלה, הם היו חכמים, הם שאלו אותו: "מה זה? ברסלב וקרלין וכולם, הדתיים, נו, הם כולם יש להם בנים, וגם הברסלבים יש להם אשה ויש להם בנים, מה, מה? איזה, איזה, איזה הפרש יש?, הם, הם מתחת... אלו מתחתנים ויש להם בנים, ואלו מתחתנים, מתחתנים ויש להם בנים, אז מה? מה החילוק? איזה, איזה קושיות, איזה? "אז אמר להם רבי ישראל (קרדונר): "אלו מתחתנים, הם מתחתנים בשביל, בשביל תאוות הגוף, וגם כן יש להם ילדים, ממילא יש להם גם כן בנים, אבל העיקר אצלם התאוה ה... ואלו הצדיקים, הצדיקים הם בשביל שהם רוצים ילדים, בשביל זה הם מתחתנים!" והוא נתן להם תירוץ מספיק, והם, הם, הם לא ענו, והם נתבטלו לרבי ישראל ואהבו אותו על כל מה שדיברו אתו והוא ענה להם הכל, והם נתבטלו והם נתקרבו, והם נתקרבו לרבינו, כן, והם תמכו אותו ו... כן, אוי, הם לא, פעם הראשון בחייהם, השלושה, השלושה חכמים הם, הם ראו פעם ראשון בחייהם, רעש כזה, אז כששמעו, אז הם שאלו: "מה זה הרעש? מה? מה יש?", "הו, אתה לא שמעת שישראל בער נעשה ברסלב?", "שמענו, נו, מה יש?", "מה יש? הם לקחו אותו, את רב צבי (רוזנטל)", והם סיפרו לו, הם ראו רעש כזה, כזה, ישראל בער נעשה ברסלב, ורב צבי הלך להתפלל . ביום ראשון אני פחדתי, אולי המוכתר הוא רוצה כסף?, הוא יבוא עוד פעם ויקח אותי לבית סוהר, כסף, "איפה רב צבי? כסף, רק כסף, כסף" , אז, אז ראיתי מקום ליד בית הכנסת קרלין, מקום, מקום סתום, מקום שלא רואים, אני הייתי שמה כל היום ליד בית הכנסת, כן, אולי, יבוא מרדכי עם השוטרים, אני... והם, אף אחד לא ידע מי, איפה, איפה אני, אז ילכו לחפש, על-כל-פנים אני, אני הייתי שמה עד מנחה, במנחה עליתי לבית כנסת מן המקום שאני הייתי, לבית הכנסת, להתפלל מנחה, לשמוע "קדושה" ו..., בא, בא הזקן הרב קהת, הרב קהת הוא, הוא היה קרליני, וגם, וגם האבא של האשה, של אשתו של רב צבי רוזנטל היה גם כן קרליני והם היו חברים, אז רב קהת הלך להתפלל מנחה, ושמע כי המשטרה לקחו את מרדכי, את המוכתר, לסטמבול, ויש עליו תלונה גדולה שהוא מרגל, שהוא... כן, אז אמר רב קהת: "זה רבי ישראל (קרדונר), רבי ישראל, זה המעשה של רבי ישראל, רבי ישראל הוא ענש, הוא, הוא נתן לו עונש, ה' נתן לו עונש על זה, על השבת הזה, הוא... לקחו אותו, ומאז נעלם, לא ראיתי אותו, היה לו... טבריה לא ראה אותו יותר, אולי הוא... אני חושב שהרגו אותו, מרגל, היה תלונה שהוא מרגל, אז היה האנגלים הם, הם, הם, הם היו במלחמה עם טורקיה, ופה היה טורקיה, גם סוריה היה טורקיה ולבנון היה טורקיה, הכל טורקיה, יוא, ו... נו, טורקיה, והתלונה היה שמרדכי מרגל, הוא, הוא, הוא מרגל, כל מה שיש פה בטורקיה, הוא מוסר לשונא, לשונא שלהם, אז זה ריגול, אז הוא לא חזר בחיים, מיום, מיום הראשון הזה, לא חזר לטבריה, לא לארץ ישראל, לא, לא יודעים איפה, איפה הוא, איפה הוא, כן, אם הרגו אותו ו... על-כל-פנים לא יודעים, טבריה נשאר בלי המוכתר, בלי מרדכי!, כן , הוא עשה שבת כזה, אז היה לו יום ראשון כזה, שלקחו אותו לסטמבול ולא חזר בחיים . זה היה מין הצגה כזה, כל העיר רעשה, הספרדים הם, הם עם בפני עצמם, הם לא יודעים מה שיש אצל האשכנזים, והאשכנזים לא יודעים מה שיש בין הספרדים, שני, שני, שני דתות נפרדות, זה ספרדים, וזה אשכנזים, כן, האחד מהם לא דומה לשני, אבל המעשה של רב צבי (רוזנטל)? היה כל, כל העיר, כל הספרדים ידעו שקרה, שקרה דבר כזה , שרב צבי הלך להתפלל, להתפלל ביום שישי, ולא, ולא חזר! נו, כל העיר, גם האשכנזים וגם הספרדים, כולם היו, היו רעש כזה "איך לוקח... איך עושים דבר כזה? ביום שישי הולכים להתפלל ולא..."? זה, זה לא, זה, זה מעשה פלא כזה שלא שמענו עדיין!, המעשה, איך אפשר...? איך עושים דבר כזה? הוא הלך ביום שישי לירושלים רגלי, לא היה לו כסף לנסוע, הוא הלך ביום שישי הלך להתפלל, ומבית הכנסת הלך לירושלים, האם פעם נשמע על מעשה כזה? הרעש שהיה בכל טבריה, אצל האשכנזים והספרדים, היה... כולם דיברו מברסלב: "מה זה? איך עושים דבר כזה? הולכים להתפלל ולא חוזרים, ביום שישי". והשלושה חכמים שבטבריה הם הלכו להתפלל, והם לא, לא ידעו שום דבר, לא ידעו לא מישראל בער ולא מרב צבי, {הם לא} יודעים מברסלב בכלל כלום, הם באים... זה הבית כנסת של קרלין, היה ליד רבי ישראל (קרדונר), כל הבית הכנסת היו ליד, ליד רבי ישראל, אז כל אלה שהלכו, היו צריכים לעבור דרך רבי ישראל, נו, ואצל רבי ישראל עמדה המשפחה שלי והמשפחה של רב צבי, הם זרקו אבנים ובכו, איפה זה? , הם השלושה חכמים הם ראו , כל העיר טבריה רועש רעש כזה, מה י... אז הם שאלו: "מה, מה יש פה? זה בתי הכנסת שמתפללים, מה יש פה? מה יש? מה קרה?", "הו, מה, מה? אתה לא שמעת? ישראל בער נעשה ברסלב, ורב צבי, ורב צבי נעשה ברסלב", ביום שישי הלך להתפלל ולא חזר!, הם שמעו חדשות, חדשות כאלה, מי שמע דבר כזה? , היה להם מין הצגה, כן, הם שאלו את כולם: "מה יש? מה, מה יש פה?", וכולם אמרו: "ישראל בער ורב צבי" והם, והם זכו!, הם נכנסים לרבי ישראאל (קרדונר), הם נכנסו לרבי ישראל ורצו לשמוע מה זה, מה , אז הם היו חכמים, אז הם שאלו מרבי ישראל השטוטים שלהם, הענין, הענין של... הם שאלו אותו: "מה יש לכם עיקר מן הצדיקים, מן הרשעים, כולם לוקחים נשים ויש להם ילדים, אלה, הברסלבים יש להם ילדים, יש להם אשה וילדים, אנחנו יש לנו אשה וילדים, וכל הרשעים, כל הפושעים יש להם אשה וילדים, מה יש?, מה? מדוע ברסלב? ברסלב אין להם להם נשים? יש להם גם כן נשים, יש להם ילדים, מה זה? מה, מה יש?" , אז רבי ישראל... הם שאלו בצחוק, ורבי ישראל ענה להם באמת, בחכמה: "אלו... יש אנשים שהם מתחתנים בשביל שהם רוצים להתחתן, הם, הוא רוצה התאוה, אז יש לו ילדים, והאנשים כשרים באמת, הם, הם העיקר אצלם הם רוצים להוליד בנים, כמו שהתורה אמרה שצריכים להוליד בנים, ובשביל זה הם מתחתנים, הם בשביל שהם מתחתנים, יש להם ילד... הם מולידים ילדים, ואילו בשביל, בשביל שהם רוצים לקיים התורה להוליד ילדים, אז הם מתחתנים!", אוי, אוי, כשאני מזכיר עצמי המעשה של רב צבי, יצא מהבית יום שישי, אז אני, אני נעשה אדם אח... חדש, אדם חדש, היה מעשה כזה, מי שמע דבר כזה? הולכים להתפלל בשעת וותיקין, לא אומר כלום, הוא הולך להתפלל, ונאבד, נעלם, איננו!, מי שמע?, כולם אמרו: "זה רק מעשה ברסלב!, הברסלבים יכולים לעשות דבר כזה, כל העולם לא יודעים", אוי, אוי, זה, זה מעשה כזה, כשיבא משיח גם כן יספרו ויהיה שמחה גדולה מרב צבי, מרב צבי שהלך ברגלי לירושלים ביום שישי, הוא אמר לרבי ישראל (קרדונר): "אני לא ישראל בער, אני לא יכול לסבול, נו, אם כן, חס ושלום, אני מפחד שאולי, אולי אני אפול, אולי, אז אני הולך, אז אני רוצה ללכת לירושלים, בירושלים יש גם כן רב שלמה ווקסלר ויש חסידי ברסלב, אני יכול להיות... כאן בטבריה אני לא יכול, אני לא יכול, אני לא גיבור!, אני מוכרח ללכת לירושלים, אין לי כסף? אני אלך רגלי!, ברוך השם הרגליים שלי חזקים, ברוך השם אני יש לי גוף חזק, אני יכול להגיע לירושלים ברגלי". זה הקצין הגדול, שהוציא אותי, להכות אותי מכות רצח, אוי, הוא היה, הוא היה גם כן אוהב כסף, כמו מרדכי, מרדכי נתן לי גם... יהיה לו, יש לו מסחר טוב, הם, הוא עשה תלונה שאנחנו מרגליים, אנחנו שולחים אנשים לרוסיה, לאומן, נו, נו, נו, אז יום ראשון לקחו אותו לסטמבול, הוא מרגל, ולא חזר עוד לטבריה... אוי, אוי, ... הם הלכו לבית כנסת להתפלל ולא ידעו שום דבר, אלו השלושה חכמים הם הלכו להתפלל, הצגה, נראה איך... הולכים עם טלית ובדרך מדברים, כן, ומתפללים, טוב!, כמו כל שבת, הם באו לשמה וראו מהפיכה כזו, רעש כזה, אז הם שאלו: "מה יש כאן?", "הו, מה יש? מה? אתם לא שומעים?"





...אני מסרתי את נפשי להיות עם רבי ישראל (קרדונר), כי אני הייתי לבד בלי {כלים}, אני לא עזבתי אותו פסיעה, איפה שהוא הלך, הלכנו ביחד, כן, מטבריה לצפת, כן , היה שיחה בפי הבריות "הנה ברסלב, הנה זוג ברסלב", זה היה סימן שהלכנו ביחד, זה היה... על ברסלב, ורבי ישראל (קרדונר) כל, כל, כל... צפת וטבריה, כל העולם, לא... היה לו שם אחר, היה לו ארבע שמות, ישראל הלפרין זה השם המשפחה, וגם כן באומן קראו אותו צ'ק, רבי ישראל צ'ק, צ'אקעין דפריילך [צ'ק זה שמחה] שמחה כזו, שמחה גדולה [ברוסית, צ'ק זה רוסית] צ'ק זה, כן, צ'ק, אז קראו אותו רבי ישראל צ'ק, ובארץ ישראל קראו אותו בכל מקום, הוא היה גר בירושלים, אחר כך עבר מירושלים למירון, לצפת, בשביל כמה סיבות השם יתברך, הוא, הוא לא האריך ימים, הוא, הוא היה יכול להיות במירון, ואני בטבריה, ולא להכיר אחד את חברו, כן, והשם יתברך רצה שיהיה, אז הוא סיבב סיבות, הביאו אותו לבית שלי, ונעשה מזה מה שנעשה, כן, מה שהיה, אן לי דיבורים ואין לי כח, אין, אלה דיבורים רוחניים, דיבורים רוחניים זה אי אפשר ל... כן, זה כולו רוחני, כולו נשמה, כולו אמת, והשם יתברך סיבב, הוא... טיגנו אותי מאד האבא והאמא והמשפחה וכל העולם, הייתי מטוגן מאד [אה, טיגנו, טיגנו] כן, אבל אני לא ידעתי מה זה, לא ידעתי מדוע, לא ידעתי, אם הייתי יודע אז מה שאני, מה שאני רואה עכשיו [היית מבקש עוד] הייתי, כן [תביאו, תביאו עוד ביזיונות] אה, הייתי, הייתי... כן, אבל ברוך השם אני, אני יודע את ערכי, שאני כל כך, אני אינני רוצה ש... שאיש, שהבנים שלי ישמעו מה שאני מדבר, הם חושבים שהאבא שלהם הוא, הוא גדול, הוא... נו, אבל אני יודע האמת, קשה לי, היה קשה לי לקבל "תלמידי היקר", כן, וגם כן "עליך אמרתי", בזמן שמצאתי את ה... את הפתק, היה זקנים אנשי שלומנו בירושלים, רב שלמה ווקסלר [נפתלי כהן] ועוד זקנים, כן, נפתלי כהן ורב נתן, רב נתן בן, בן רב פנחס ישעיה, רב נתן שהוא... גיטל'ה, הוא לקח את גיטל'ה, כן, הוא היה ברסלב, ברסלב אמת, ברסלב, לא, לא, לא סתם ברסלב [הוא יודע גם מן הפתק? הוא יודע מן הפתק?] רב נתן? אינני יודע, אינני יודע, אינני, אינני זוכר, אבל זה אני בטוח שאני הראיתי לרב שלמה (ווקסלר), כן, כמו עכשיו, אני לא יודע כמו, כמו עכשיו, אנחנו (לא מבין), כבר אנחנו עכשיו יושבים כאן עכשיו כאן, וככה אנחנו ישבנו אצל {הארון עם ספרים, כן, ליד החדר שלי}, והיה מרחק גדול, אני הייתי כלום, והוא היה בעל מח גדול והיה לו כבוד גדול, כן, הוא היה איש קדוש, אני ממש אני חייתי אצלו, ראיתי איך שהוא אוכל, אז אני היה לי, ואני היה לי פלא, איך הוא חי? איך הוא נמצא בעולם? איך הוא חי? איך יש לו קיום?, ראיתי מה ש... איך הוא אוכל בקדושה כזו, כן, לא, לא רגיל כמו שאנחנו אוכלים, הוא היה ענין... כן, אבל אף-על-פי-כן, אף-על-פי-כן היה בו הפלא אמונה אצל ה... הוא היה מגרמניה ושמה אין, יש להם עניינים עקשנות של, שלא... שהם עקשנים בדעתם ואי אפשר, אי אפשר לשנות אותם, יש, יש (לא מבין) [אני יש לי תקווה אני נולדתי, אני נולדתי בארץ וההורים שלי הם גם מגרמניה, יש לי תקווה לצאת מזה? אני מקווה שלי יש תקווה] על-כל-פנים אפילו מגרמניה יכולים... [אצל רבינו, אצל רבינו אפשר] אבל, אבל יכולים לטעות, יכולים לטעות, הוא, הוא לא נסע לרבינו, הוא היה יכול, היה לו כסף, הוא היה יכול לנסוע, כן, אבל הוא, הוא היה למדן גדול, הוא היה בקי וחכם בתורה והוא, הוא, הוא היה אצלו, הוא החליט דין, דין, דין תורה שאסור לצאת מארץ ישראל, יוא, אבל יש עניינים, כן, אסור!, אבל כתוב בפירוש בשביל רבי, אם יש לו מחוץ לארץ רבי, רבי מובהק יותר מארץ ישראל, יכול... ועל-כל-פנים [רבינו בשביל כל דור ודור הוא הרבי המובהק עד ביאת משיח] נו, יוא [ואחרי ביאת משיח] אבל אני הייתי ביחד אתו, אבל... ואני ידעתי שיש לו חיסרון, אבל אי אפשר להוציא אותו מזה, כן, אז... כן, נתתי לו ככה, גם כן רב שלמה ככה, רק בלי להגיד, כן, אני יושב אתו ביחד ומדבר אתו הכל מה, מה שהבנתי שלא צריכים לקבל, אז לא היה שום ערך, לא קיבלתי מה, מה שאני הבנתי שזה לא, לא... כן, כל הענין של רבינו הוא למעלה מן הטבע, כל דיבור שגילה, אפילו מה שכבר יש דוגמא, אבל זה, זה שיצא מפיו, התורות שלו, העולם לא יודעים, הם חושבים שזה "נועם אלימלך", זה קדושה, "קדושת לוי" מהרב מברדיטשוב, מה, מה? הוא היה יותר מ"קדושת לוי"? כן, העולם לא... כן, יש עוד ספר, יש "ליקוטי מוהר"ן" גם כן, כמו שיש "קדושת לוי", "נועם אלימלך", ככה יש "ליקוטי מוהר"ן", אבל זה ענין מיוחד , זה, זה רבינו הקדוש אמר: "אני, אני סוד מכל העולם", אפילו הרב מברדיטשוב היה גאון וצדיק, כן, ורבינו הקדוש שיבח אותו, אבל, אבל אם היה יודע מרבינו, הוא היה סוד, אם היה יודע מרבינו, הוא היה כמו רבי נתן תלמיד, תלמיד רבינו בתכלית הביטול, כן, אבל ככה הוא היה אצלו, כן, שהוא גדול הדור, שהוא פאר הדור, כן, אבל יש ענין נעלמים, רוחניים, יש עניינים פלאים נעלמים מהעולם, כן , כן, זה ענין רבינו, כל נפש שזוכה להתקרב לרבינו באמת, זה ענין פלא, כי, כי, כי רבינו הקדוש יש לו עסק אם כל אחד ואחד, הוא, הוא מדריך אותו כמו שצריכים, כמו שצריכים להדריך אותו, כן, כל אחד ואחד, זה ענין... רבינו הקדוש מדבר מזה ב"ליקוטי מוהר"ן", ב"ליקוטי מוהר"ן", הוא, הוא מפרש הפסוק: "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל", אתה זוכר את זה? [באיזה תורה?] כל דיבור של הצדיק [כן] בכל, בכל דיבור הוא, הוא מדבר דיבור אחד, והוא, והוא, ואתה מקבל [אה, מה שאתה צריך] מה שאתה צריך, כן, הוא ככה, בהדיבור של הצדיק הוא כל אחד, הוא, יש בו הכל, כל, כל מה שכל אחד צריך, בדיבור אחד, כן, כן, ורבינו הקדוש מפרש זה הפסוק, פסוק בדברים [כן, "אלה הדברים"] "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל", הדברים שדיבר משה? אל כל ישראל, כל אחד מה שהוא צריך!, "אל כל ישראל", "אל כל ישראל", כל אחד מוצא מה שהוא צריך, כן, אוי וי, אוי...

...וגם כן אני איש פשוט, אני משוקע בכל, בתאוות אכילה, אני, אני לא אכלתי [אתם חולים, אתם חולים עכשיו, חולה מסוכן] עכשיו, אבל קודם היה, אני, אני לא, אני לא רוצה כל כך לפרסם, מי אני? [אה, אבל באמת... אף פעם לא נסיתם לצאת קצת מאכילה קצת? וודאי שניסיתם] ככה, היה לי רצון [נו, ברוך השם העיקר זה רצון, אצל רבינו הרצון הוא עיקר] אבל, אבל, אבל, אבל [רצון, רצון, רצון זה דבר גדול אצל רבינו] היה לי רצון, אבל לא... יש עניינים שאסור לגלות, שאסור... כן [זה גדולתו של רבינו] כן [אתם הגדולה של רבינו] כן, כן [אדרבה, אדרבה זה הגדולה] כן, כן,
זה [שרבינו ירד אליכם והוא יכול להגיד "תלמידי היקר"] "תלמידי היקר", היה יכול להיות הפתק בלי "תלמידי היקר", "מאד היה קשה לי לרדת אליך להגיד לך", מה זה? באמצע הוא מוסיף "תלמידי היק..."? [זה הרצון, זה הרצון, זה הרצון, זה הרצון שלכם] מה זה?[זה הרצון שלכם] נו, נו, לברמנש יכול לקבל את זה? מה? הוא אינו למדן, אינו, הוא איש פשוט, מה? "תלמידי היקר"? "ועליך אמרתי"? כן, כמו, כמוני, כמו שאני יודע, הוא, הוא גם כן חושב את זה, אה, זה ראוי להיות לוי יצחק (בנדר), הפתק היה צריך להיות ללוי יצחק, אבל לא ישראל בער, מזה רואים התחזקות כזה, שרבינו כמו אצל השם יתברך, כתוב, יש פסוק: "אשכון את דכא" מי שהוא מדוכא, כן, עד דכא, הכי דכא, דכא, דכא, כן, "אשכון את דכא", וככה... ורבי נתן, רבי נתן הוא היה אצלו בתכלית הביטול, הוא ראה קדו... את האור של רבינו, הקדושה של רבינו, הוא... אז הוא, הוא היה בעניוות כזה, זה גם כן היה קשה לו לקבל "תלמידי היקר", כן, רבי נתן, רבי נתן הוא היה אצלו אפס ואין, כי אי אפשר להיות בלי רבינו, רבינו הקדוש הוא, הוא, הוא... הוא ראה את גדולת רבינו, אז הוא נתבטל לגמרי!, כן, כן, לא היה לו שום, שום, שום מחשבה של כבוד, של, של גאוה, של... אני, אני, אני תלמיד רבינו הקדוש, אני זוכה לשמוע תורות כאלו, מעשיות כאלו, והוא היה אפס ואין, הוא הבין שהוא רחוק מהשם יתברך לגמרי, נגד רבינו? הוא... כן, כן, אבל הוא היה גאון, אבל אני, אני לא כלום, אני לגמרי, אדרבה הוא, הוא היה עניו, זה, זה רבוטה, זה חכמה גדולה, איש כזה יהיה, יהיה אפס ואין? איך זה? זה למעלה מן הטבע, זה רבינו הקדוש האיר עליו, רבינו הקדוש זה כלי כזה, "אשכון את דכא", שיהיה אצלו אפס ואין, כן, אם לא, אז לא יכול לקבל מרבינו, כן, ואני אפס ואין ממש!, הוא היה גאון, אבל... ואני ממש כלום, וזה הפתק בא פתאום, בלי, בלי, בלי הכנה, כלום, היה מעשה של שבעה עשר בתמוז, כמו שכתוב בהפתק: "וסמן י"ז בתמוז", כן, זה ירפא, אני לא יכול לטפל בך, מה? אני הייתי מסוכן מאד, זה דיכא, הייתי מדוכא כזה, שהייתי חולה נפש, ונפלתי לעצבות כזה, לשיברון לב כזה, שבלי רפואה, אין, אין, אין רפואה לזה, אין, כן, אני הייתי מזה כמו, כמו... ומזה נברא הפתק, ורבינו הקדוש אומר ב"ספר המידות": "מי שעובר עבירה ומתבייש בה", ומתבייש בה, כן, "מוחלין לו על כל עוונותיו!", זה ב"ספר המידות", אז הצער והבושה והדיכאון שהיה לי מזה, זה, זה, זה היה, היה מכפר על כל עוונ... על כל... ככה אומר רבינו, ככה כתוב ב"ספר המידות", אז, אז, אז לא, לא חידוש שהוא כותב, שהוא, שהוא מדבר אלי בלשון כזה: "תלמידי היקר", "ועליך אמרתי", אני היה לי צער כזה [בושה] כן, וגם כן אני לא יכולתי להיות לי גאוה, לא יכלתי, כי אני הכרתי את הערך שלי, וגם כן רבי ישראל (קרדונר) עליו השלום, רבי ישראל עליו השלוםהיה, הוא היה מכיר אותי, הוא היה מגן עלי, כן, הוא היה, הוא, הוא ידע שאני לא כלום, כן, ואף-על-פי-כן הוא ראה את ה... אני, אני רוצה ואני, ואני עומד נגד כל החכמים, נגד כל הגדולים ונגד... כן, רק... כן, אז, אז הוא, אז זה, זה היה לו ערך יותר מכל, מכל, מכל ה... מכולם, כן, והוא קיבל אותי כמו מתנה, כן, בכל, בכל, בכל, בכל לב, בכל נפש, בכל... כן, כן, כי רבי ישראל עליו השלום, אם נותנים, אם נותנים מסירות נפש זה יהיה כדאי? למדן, כשרוני, (לא מבין), כן, זה רבי ישראל היה יחיד, בלי רבי ישראל איש אחר לא היה, לא היה כל כך נח, לא היה לו קשר כזה אם, אם מי?...כן, אבל רבי אברהם בן רבי נחמן, אם אני הייתי מתקרב אליו, אולי הוא היה מדבר, מדבר איתי, כן, אבל, אבל לא, אבל לא באופן כזה כמו רבי ישראל (קרדונר), בקשר כזה, כן, [היה לו כח לראות את, את הענין של רבינו בכם, את ה... הוא ראה כבר שהוא צריך אפילו ללכת לטבריה ממירון] כן, כן [הראו לו שיש ענין מאד מיוחד בטבריה] כן, כן, כן, השם יתברך סיבב שהוא... [כן] שהוא, שהוא הכניס בו [כן] הכניס בו אור שידע מה זה, מה שזה [כן, שיהיה כאן משהו מיוחד לעתיד, משהו לכל עם ישראל] כן, כן, כן, כן [הוא וודאי התפלל על גאולת עם ישראל כל הזמן ועל כל ענין] בוודאי! הוא, הוא היה... [כל הזמן רצה להתגעגע למצוא את הנקודה מה חסר בה את ה...] כל הבכיות שלו בכל, בכל, בכל... היה רק בשביל עם ישראל, מה יהיה? מה יהיה? הוא הרגיש הצער מה שזה, מה שזה, הנפילות האלו, הכפירות והאמונות כזביות והשקר זה יותר גרוע מכל, מכל הייסורים שבעולם!, והוא מסר את נפשו להשם יתברך, הוא התפלל על זה, כן, שהשם יתברך ירחם, שיתגלה דעת רבינו בעולם, ושיהיה הכל, יהיה כבר ... הכל תלוי ברבינו, הכל, כל התורה והאמונה, וכל חיינו בעולם הזה ובעולם הבא, הוא רק רבינו!, העולם לא יודעים מזה, כן, הם לא יודעים שרבינו הקדוש הוא סוד כזה, הוא פלא כזה, אפילו לברמנש הוא, הוא, הוא, הוא, הוא אומר שהוא חסיד ברסלב, אבל הוא, הוא מבין, " הוא חסיד ברסלב? שיהיה כבוד לרבינו, תיהיה למדן, גמרא, פוסקים, כן, אבל, אבל "ליקוטי תפילת", "ליקוטי מוהר"ן", "ליקוטי הלכות", זה לא למדן, כן, זה חסידות" , כן, גם כן, כן, על פי רבינו הקדוש, אם רואים האור של הגמרא, של, של, של, של כל, של כל, של כל התורה, כן, הקבלה והכל, ב"ליקוטי הלכות" יש כבר... הוא, הוא מקשר את הקבלה אם, אם כל דין, אם כל דין, אם כל... כן, והעולם היו צריכים להיות, להיות קבוע תמיד ב"ליקוטי הלכות"!, כל הלומדים וכל העולם, כי רואים בזה פלא פלאות כאלה, איך הוא למד את הגמרא, איך הוא למד המדרש ו... כן, ו... אבל העולם לא יודעים, הם חושבים, יש "ליקוטי הלכות" כמו... מה, מה? בשביל מה לי ה"ליקוטי הלכות"?, חידושים, חידושים של חסידות, של, של, של קבלה? זה..., יש חס ושלום שאומרים שאנחנו עושים עבודה זרה מרבינו כלכך גדול, אבל זה אנחנו לא... מה שאומר רבינו, שמה שגילה רבינו, הוא גילה, הוא גילה רק טיפה מן הים מגדולתו, כלום, זה נעלם, נעלם, אבל הוא מוריד עצמו, קשה לי, "מאד היה קשה לי לרדת אליך", הוא מוריד עצמו אפילו לישראל בער, "תלמידי היקר", "ועליך אמרתי", אוי, אוי, אוי, אוי, אוי, אוי, אשרי מי ש... האוזניים ששומעים דיבורים כאלה, אין בעולם, אין, אין, אין, לא נמצא בעולם דיבורים כאלה, מה שאני, שאני קיבלתי במסירת נפש מרבי ישראל (קרדונר) ומכל, ומכל אנשי שלומנו הזקנים, האנשי אמת, לא, לא כמו היום, היום אנשים, אנשים שרודפים פשוט אחרי כבוד וכסף וכל ה... כן, כן, זה חושך! [מישהו בדלת]...

...אתה לא יודע, אדרבה אני לא מכוון שאני, שאני, שאני סוד, שאני, שאני... אדרבה אני מכוון האמת שאני, שאני במדרגה כזה, שאני מתבייש אפילו לדבר, כן, ורבינו הקדוש הוא כמו שכתוב בהלל: "מאשפות", אשפות מה זה? זה מאשפות, "מאשפות ירים אביון" אביון... ["השתפכות הנפש" מצאתם באשפות] מאשפות, כן, 'ירים אביון', אביון זה ממש אביון, אביון מן התורה וממעשים טובים ומהכל, בחכמה, וזהו, כן, כן, "מקימי מעפר דל", 'מקימי מעפר', מעפר זה אין יותר נמוך מעפר, עפר זה... עצבות זה, זה מכונה בשם 'עפר', 'עפר' זה עצבות, זה... עצלות ועצבות זה עפר, "מקימי מעפר דל", 'דל' זה ממש הוא אין לו כלום, דל אין לו, אין לו, אין לו כלום, כן, "מקימי מעפר דל" ועוד, ועוד יותר "מאשפות ירים אביון", 'ירים אביון', כנראה שאביון הוא יותר מדל  "מאשפות ירים אביון", כן, כן...

...רואים, רואים איך יכו... אנחנו רואים עכשיו שהקשר שלנו שהיה ביני לבין רבי ישראל (קרדונר), זה היה הכנה, הכנה לעכשיו, כל מה שסבלתי, הכל היה בשביל החתונה, זה היה על החתונה, {על החתונה} , וגם כן הפתק, הפתק זה גם כן, זה גם כן בין הדברים הפלאים שאי אפשר לקבל, שאי אפשר להבין, שאי אפשר... כן, וענין הפתק, וזה הכל היה רבי ישראל, בלי רבי ישראל, לא היה ישראל בער, לא היה הפתק, לא היה שבעה... לא, לא היה שבעה עשר בתמוז ולא היה ... [אומרים שעושים עבודה זרה מן הפתק אנשים] כן [אבל מה אנחנו עושים, אנחנו רוצים דפוס להדפיס את דעת רבינו בעולם, אין לנו שום ענין לפרסם את עצמנו חס ושלום, הפירסום של הפתק] נו [הוא רק בשביל להביא את חכמתו של רבינו לעולם] כן [להאיר את העולם בחכמה שלו] כן, כן, וודאי! [וכל הפתק וכל הסוד של הפתק הוא בענין הדפוס עיקר, עיקר הדפוס, נכון? הוא עיקר, עיקר, עיקר הסוד שיתמלא העולם...] רבינו הקדוש הוא, הוא, הוא הדפוס, שיתפשט חכמתו בעולם, שיהיה הזמן שיקבלו, אם היה העולם מקבלים את רבינו למנהיג, שידעו שהוא המנהיג האמיתי , כן, היה כבר העולם, מזמן היה העולם מתוקן לגמרי, היה כבר ביאת המשיח והיה כבר ה... כן, הכל תלוי ברבינו!, כן, וזה אנחנו לא מבינים, יכול להיות שיתגלה רבינו, שיתקרבו, שיתקרבו נפשות כאלו שיש להם מח גדול, שיוכלו, אחד יכול לקרב מליונים לרבינו, על ידי הדיבור שלו, אז כולם, כולם, אוי, אוי, אוי, אוי, "נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן מאומן", כן, כולם ישליכו את כל הכסף וכל התאוות וכל... אנחנו רוצים, אנחנו רוצים... [רבינו אמר, אבל רק משיח יוכל אחריו לקרב את כל העולם, זה יהיה משיח צדקנו שיהיה לו את כח הדיבור] זה דברים נעלמים, הכל, הכל תלוי ברבינו! [אם נמצא נפש זה בוודאי...] רבינו הקדוש אומר: "ביאת המשיח..." [כן] כן, ב"ספר המידות" [כן] "ביאת המשיח תלוי בהתקרבות, בהתקרבות לצדיק, לצדיקים" [לצדיקים] כן, רואים שזה, זה, זה יביא, יביא את הגאולה, יביא את ביאת המשיח, שיש דברים שאנחנו לא משיגים ולא... כן, אבל כל העולם הם רחוקים לגמרי, מה שהעולם רחוקים מהתורה, מכל... כל, כל החילונים וכל הרחוקים וכל הפושעים, זה הכל בשביל שרבינו הקדוש הוא, (לא מבין), שרבינו הקדוש הוא מכי... הוא, הוא... העולם לא, לא יודעים ולא רוצים לדעת, הם, הם רוצים את התאוות אבל, אבל כשיגיע הזמן וירגישו וידעו שהכל כלום, הבל!, שלא... כל התאוות וכל הכסף וכל הזהב, כמו המדינה של עשירות בה"בעל תפילה"[יכול להיות שיבוא אדם שאפשר לקרב אותו לרבינו, שהוא לפני משיח צדקנו שיקרב אלפים אל רבינו, לפני שיבוא משיח?] כן, כן, כן [בדיבור יקרב לרבינו] רואים עכשיו שכל העולם ממשיכים עצמם לרבינו, הם מתבטלים לרבינו, החילונים היו צריכים להתרחק מרבינו לגמרי, היו צריכים לבטל אותו, מה? הוא אומר: "חכמות לא כלום ורצונות לכלום ו... רק, רק תורה ותפילה?", מה?, אבל, אבל רואים, הו, זה ה"בעל תפילה", הוא פילוסוף כזה, הם מתבטלים לגמרי, הם רואים השיחות שלו והתורות שלו, אפילו לפי, לפי מקומם, הם מרגישים, הו, לא היה בעולם חכם כזה, פילוסוף כזה, כן, הם מתבטלים, הם... הוא, הוא עושה אותם עפר, עפר ואפר, כן, כמו בחייו, המשכילים באומן הם נתבטלו לגמרי, הם נתבטלו לגמרי!, והירש בער הוא היה, הוא היה הראש שלהם והוא היה אפיקורס, כולם היה אפיקורסים כאלה, כן, ורבינו הקדוש, הם רצו, הם, הם נתבטלו לגמרי, כן, וגם כן אנחנו ראינו בעולם, אפילו בזמן הזה, לפני, לפני, לפני חמישים שנה היה אילן צייטלין ועוד, ועוד חכמים גדולים, סופרים, והם כולם, הם כולם נתבטלו, נתבטלו לרבינו! [כן] מרטין בובר, כן, אילן צייטלין הוא היה פילוסוף [הוא עשה אבל באמת תשובה שלימה, כן?] כן, בוודאי!, והוא היה באומן על ראש השנה!...
...כן [זה דבר קידוש השם גדול יכול להיות] וגם כן הראשי ישיבות, המנהלים וה... [כן, המורים] המורים, גם כן? [כן, המורים בוודאי, זה יום, זה יום סיום השנה של הלימודים] סיום, סיום שנת הלימודים, מתחיל החופש [החופש, כן, אז כל הכיתות מא' עד ו'] כן [לפני תיכון, לפני, עד ו'] ואיפה הילדים? [עד גיל בר מצוה, עד כמעט, מגיל תשע עד שתים עשרה] טוב, טוב, טוב, נו, כן, ילדים, ילדים זה חדש, חדשים, כן, זה גם כן הם עוד לא משוקעים כל כך בהתאוות, נו, כן, הם יכולים לקבל, כן, כן, נו, נשב כאן...

...אוי, אוי, ברוך השם, אוי, ברוך השם, ברוך השם , וכל פעם... אוי, זה ענין רבינו זה ענין נורא מאד, אני זכיתי להיות עם רבי ישראל (קרדונר) בערך קרוב לחמישה שנים, זה לא חודש, זה לא שנה, והעיקר אצלו שיכולים לחיות שבעים שנה ביחד, בלא כלום, העיקר המסירות נפש, האמונה, הרצון, הסבל שסבלתי, שסבלתי בשביל זה, זה העיקר, זה העיקר מהכל!, כן, והגמרא, יש גמרא, יש פסוק בתנ"ך: "אף חכמתי עמדה לי", ככה, יש פסוק, בפסוק, והגמרא מדברת מזה הפסוק, והיא, והיא מבארת, והיא מצאה, הגמרא, הצדיקים הקדושים שבגמרא, התנאים, האמוראים, כן, הם מצאו כזה, מה אנחנו? אנחנו לא יודעים כלום, "אף חכמתי עמדה לי", מה, מה? כן, אנחנו מאמינים שיש בתורה סודות, יש... אבל אנחנו לא יודעים, והגמרא הוא, הוא מאירה עינינו בתורה, היא מבארת, אתה לא יודע מה זה הפירוש? "אף חכמתי עמדה לי", התורה שבאף, שסובלים, והוא המושל בכם ויש, יש צרות, יש חרון אף ו..., התורה שבאף, זה עמדה לי! , האף, שבאף, "אף חכמתי עמדה לי" זה לא אף [ארך אפיים] ארך אפיים, כן, כן, "אף חכמתי עמדה לי", התורה שבאף, שסובלים בשבילה, כן, זה, זה עומדת לעד, זה 'עמדה לי', על ידי זה יש גם {עילה}, זוכים לתפילה וזוכים להחזיק מעמד, זה העיקר תורה שבאף בשביל מסירות נפש שסובלים, ומה שאני סבלתי זה היה, זה היה פעמי... פעם אחד, חד פעמי, זה לא כל בפעם מתרחש נסים, לא בכל פעם יש ענין כזה של ישראל בער ורבי ישראל (קרדונר) וגדולי, וגדולים, מעשה {לספר}, כן, זה לא, זה לא... זה, זה רמזים, כל ענין של קדושה, בפרט על רבי ישראל (קרדונר), לא היה בינינו קשר, לא בשביל שום דבר, לא בשביל כסף, אדרבה, סבלתי מזה!, ואני חשבתי שאני לא אחזיק מעמד, כן, כן, לא רציתי לחיות, מה זה? איזה חיים זה? כן!, אבל כששמעתי רבי ישראל מתפלל, כשראיתי מרבי ישראל איזה דיבור וראיתי איזה מעשה, מעשים כאלו, שהם לא יכולים לקבל את זה, למעלה מן הטבע, אז... נו, זה בוודאי זה טוב, וברוך השם אנחנו רואים שזה יש לו קיום, זה היה בימי רבי ישראל, היה איזה שנים, זמן, עבר, וזה עבר וזה קיים, הזמן עבר, אבל זה ענין של מסירות נפש, זה קיים, זה, זה עושה פעולות כאלה בלבנו, וגם כן היא הולכת ומעוררת, יש באוויר בעולם הזה היא באה, היא באה לאיזה בן אדם ותופס אותו, בא, מה, מה, מה אתה רץ? מה, מה, מה יש? מה יש?, מדוע... כן, מה? כן, זה נמשך, רבינו הקדוש אמר: "כל מי שיש לו איזה הרהור תשובה, זה נמשך ממני!", כך היה אם רבינו הקדוש, זה... כן, אז כל ההרהורי תשו... אנחנו רואים עכשיו הרבה בעלי תשובה, זה סימן גם כן על הגאולה, כי כל ההירהור תשובה יהיה נמשך מרבינו, אפילו שלא יודעים, אפילו שלא יודעים מהיכן, זה באדם, כן, אבל... וזה הכח של רבינו ישנו בעולם והוא, והוא עושה פעולות והוא לא נותן מנוחה, מה? כן, אוי וי, אוי, העולם לא יודעים, לא יודעים ולא יודעים, כמו שרבינו הקדוש כבר נמצא בעולם, ואם הוא כבר נמצא בעולם, אז יש בעל הבית לעולם, רק לא יודעים, אז זה בהעלם, אבל, אבל יש, כן, יש כבר, יש כבר בעל הבית לעולם, יהיה, יבוא הזמן שיתגלה, ש... כן, זמן החתונה, לכל דבר יש קץ, יבוא הקץ, יבוא הזמן, יבוא זמן החתונה, כן, אז יהיה חתונה!, אנחנו לא מבינים כלל, אנחנו יודעים מה... אם לא היה המחלוקת על הבעל שם טוב, הבעל שם טוב היה צדיק {הדור}, רבינו הקדוש אמר על הבעל שם טוב שהוא היה... אבל רבינו הקדוש זה ענין מיוחד, זה ענין, זה ענין... כן, והעולם לא יודעים מזה, גם כן חסידי ברסלב לא... אפילו לוי יצחק (בנדר), רבינו הקדוש אמר: "לידע ממני, אני סוד מכל העולם!, רק רבי נתן, רבי נתן ורבי נפתלי קצת!", אז יש, יכולים, יכולים שני, שני... יכולים לומר על זה שני, שני מילים, שני מילים פשוטים, רק, רק רבי נתן, "לידע ממני רק רבי נתן!", רבי נתן הוא, הוא ידע קצת, קצת, הוא ידע מרבינו, רבי נתן הוא ידע קצת, כן, אז, אז יש שני... יכולים לפרש ככה: "לידע ממני היא רק רבי נתן, ונפתלי, רבינו הקדוש לא אומר על נפתלי, רק נתן, נפתלי קצת, רבי נתן יודע, ורבי נפתלי יודע קצת", יכולים לפרש ככה, כך אומר רבינו, רק, אנחנו אומרים רבי נ... רק רבי נתן, רבי נפתלי קצת, אז רבי נפתלי, רבי נתן יודע ורבי נפתלי קצת, יכולים לומר על שניהם קצת, רק נתן ונפתלי, נתן ונפתלי קצת, כן, שניהם קצת, וזה... ושניהם אמת, ורבי נתן, מה שידע רבי נתן, לא, לא ידע, לא השיג רבי נפתלי, רבי נפת... רבי נתן היה יהושוע, משה ויהושוע, וזה ענין מיוחד, כן, אבל רבי נפתלי הוא היה גם כן, הוא היה חברו של רבי ישר... של רבי נתן, הם היו, הם נתגדלו בנמירוב, הם נולדו בנמירוב [גם רבי נפתלי?] רבי, רבי נפתלי, כן, שניהם, שניהם, והיו חברים והיו גדולי תורה, הם, הם יראי השם, עובדי השם, רבי נפתלי נתקרב לרבינו מקודם, אז רבי נתן הרגיש שהוא, הוא כלום, ה"שלום עליכם" שלו, {התודה} שלו זה... הוא, הוא היה מתבייש ממנו, הוא התבטל, מה זה? אז, אז הוא, הוא ידע שהוא, שהוא יודע מרבינו, שהוא עם רבינו, וזה ענין אחר, הוא הרגיש, וגם כן היה בנמירוב היה אחד מקורב לרבינו, רב, רב ליפל, רב ליפל, הוא היה גם כן מאנשי רבינו, הוא היה... כל מי שזכה להתקרב לרבינו, היה ענין אחר לגמרי, כמו... יש, יש שני דברים בעולם, יש עולם ויש רבינו, זה ענין מיוחד , רב ליפל היה, זה היה עיר גדולה נמירוב, כן, והיה גדולי תורה, לומדים על, על ה... לא, לא כמו היום, היה עובדי השם ולומדים, אבל ענין של רבינו זה, זה ענין אחר, סוד מכל העולמות, זה ענין מיוחד, {זה דבר} גדול להגיד כמו העולם, יש צדיקים ויש חסידים ויש... ויש, ויש כמה מינ... זה לא רגיל, זה ענין... יש גאונים, אבל זה ענין אחר לגמרי, רבינו הקדוש הוא ענין אחר לגמרי, הוא ראה בתורה מה שלא ראו כל, כל הצדיקים!, הוא השיג בתורה בכל פסוק, כמו שהגמרא מבארת בזה הפסוק ועוד, עוד, הגמרא מאר, מפרש התורה, אנחנו בתורה אנחנו לא ידעים כלום, אנחנו יודעים איך, איך הציצית? איך לעשות ציצית? רק מהגמרא, כן, אנ... "וקשרתם לאות על ידיך", נו, 'הריני מכוון בהנחת תפילין לקיים מצות בוראי, שציוונו להניח תפילין', איך ציוונו? איפה ציוונו? ככתוב: "וקשרתם לאות, וקשרתם לאות על ידיך והיו לטוטפות בין עיניך", נו, אנחנו יודעים אולי תפילין של זהב, או של כסף, או של... זה, מה זה דווקא, דווקא ארבע פרשיות אלו? "שמע ישראל"... יש, בתורה יש הרבה פרשיות, מהיכן אנחנו יודעים? הגמרא, הצדיקי! כן, ורואים שרבינו הקדוש הוא ענין מיוחד, ורואים שהעולם, אפילו חסידי ברסלב הלמדנים הם, הם חושבים שזה מין חסידות, ה"ליקוטי הלכות" זה, זה לא, זה יכולים... אם לא, אם, אם, אם לא בקי בגמרא, אז... בגמרא ובפוסקים, כן, אז מה, מה, זה לא, זה... "ליקוטי הלכות" לא כלום, "ליקוטי תפילות" לא כלום, "ליקוטי מוהר"ן" לא כלום, זה ספרי חסידות, אבל ללמוד, להיות למדן זה, זה גמרא, גמרא , כן, ככה העולם, אבל רבינו הקדוש נמצא, לא יודעים כלום, ה"ליקוטי הלכות" על כל הארבע 'שולחן ערוך', הוא, הוא, הוא, הוא, הוא מאיר עיינינו בכל התורה כולה!, מה שיש ב"ליקוטי הלכות", והעולם לא שמים לב, אפילו אם ילמדו, לא רואים, הם, הם, הם עיוורים, הם לא יודעים הערך, הם, הם לא... הם, הם עושים טובה, לומדים בספר, כמו שלומדים "נועם אלימלך" וכל הספרים, הוא לומד, הוא לומד "ליקוטי הלכות", כן, [יש לי רגע טלפון]...

...ענין רבינו הקדוש, שהשם יתברך מסבב שזוכ... שיש נפשות מתקרבים לרבינו, אבל לא כל הנפשות... אפילו בזמן רבינו לא כל הנפשות, היו כולם צדיקים קדושים, אבל כל אחד הוא עולם מעצמו, ורבינו הקדוש, ורבינו הקדוש בהתורה שלו, הוא האיר בלב כל אחד מה שהוא צריך, מה שהוא צריך לתכליתו הניצחי, להכיר את השם, כל אחד יש לו ענין מיוחד, {לא כ...} והצדיק המנהיג האמת הוא יודע, שזה צריך, שצריך, צריכים להנהיגו באופן כזה, וזה... לא כל אחד שווה, ברסלב, ברסלב, ברסלב, כן, וגם כן רבי נתן היה חבר עם רבי נפתלי, ורבי נפתלי היה בעל מופת, כן [הוא היה שליח ציבור, נכון?] רבי נפתלי היה בעל מופת [הוא היה בעל תפילה ב...] רבי נפתלי? היה בעל תפילה? [לא, הוא היה... אני מתכוון שליח ציבור הרבה פעמים, לא? היה, במנין של רבינו היה...] רבי נפתלי? [כן] אני, אני לא יודע [אה, חשבתי] אולי יש, אני לא, אני לא יודע, אצל רבינו היה חזנים כאלה, בעלי תפילה כאלה, כל אחד היה אור גדול מה שאין בעולם, לא, לא בחינם עמדו, עמדה, עמד העולם על ברסלב, כן, וגם כן, וגם כן אי אפשר להיכנס להיכל המלך ככה, בבטן גאוה, ב... צריכים לנקות עצמנו, אתה רוצה "ליקוטי מוהר"ן"? בשביל מה? אם אתה {רוצה}... כן, אז אין, אין, אין, אתה לא שייך לכאן, כן, אז אתה שייך לחב"ד, לסטמאר, כן, לא, לא, לא ברסלב , ואני אינני יודע איך... זה ממש... ענין, ענין רבינו זה למעלה מן הטבע, אני הייתי לא בתור, אני לא אומר בתור עניוות, אני הייתי הכי גרוע והכי שפל בעולם, בטבריה, כן, האבא שלי היה עני ועיור בתכלית השיפלות, בתכלית הדיכאון, ולא, לא ראיתי עולם... וגם כן בשכל אני לא הייתי... העמל היה לי, יש יהלומים, זה יש לו מעלה כזה ויש, ויש, וזה, זה יש לו יופי כזה, יש לו מעלה כזה, כן, וכולם יש להם ענין מיוחד, כן, אוי, ואני הייתי הכי גרוע, אבל היה לי נקודה חכמה כזו, שזכיתי לראות ולהבין האמת, איפה האמת הברור והצח ו... ואני לא הסתכלתי על העולם הזה, על הגדולה והגאוה, והחשיבות והפירסום, אדרבה אני לא, לא היה לי ע... לא היה אצלי שום ערך, רק אמת!, כן, זה לא היה, אז אני הייתי חכם יותר מכולם!, וגם כן אני בחרתי ברבינו, בדברי רבי ישראל (קרדונר) שהוא... מדוע ברבי ישראל? מה זה רבי ישראל? יש הרבה רבי ישראל, מה, מה?, אבל רבי ישראל היה יחיד בעולם ברסלב!, כן, ואני בחרתי ברבי ישראל, והשלכתי את רב מוטל (מסלונים), הוא היה לי כמו אבא, הוא, הוא לימד אותי וקירב אותי ותמך אותי והרים אותי, כן, אז הייתי צריך להמשיך ב... רב מוטל, רב מוטל אומר: "ברסלב לא!", אז תכף, אז... וזה, זה סימן שאני, שאני יותר חכם מרב מוטל, רב מוטל היה גאון ולמדן וכשר וירא שמים וחכם, וישראל בער לא כלום, כמו זבוב, כן, זה, אבל זה הזבוב היה לו כח כזה שהוא, שהוא יכול לעמוד נגד כל העולם, כן, מה זה? כן, וכולם, אני ראיתי כולם דיברו תמיד ממני, מישראל בער, מברסלב, והם בעצמם התפאלו, מה זה? כשמדברים פעם אחת ברסלב לא, אז, אז נגמר, אז נגמר, לא דיברו ודיברו, ודיברו, זה סימן שהיה {אמת}, כן, כן, שלא, לא, לא היה להם מנוחה, כן, ברסלב, ברסלב, ברסלב, כן, אוי, אוי, אוי, אוי, אוי, וזה ענין... מה? בן אדם כמוני שאין לי שום ערך בעולם, שום חשיבות, שום ערך, אין לי, אין לי שכל, אין לי כישרונות, אין לי... כן, אבל היה לי איזה ענין שהייתי, שעזבתי כל העולם, רב מוטל וכל הגדולים וכל, וכל... אף-על-פי, מה? מי היית? מה אתה? אתה יותר חכם מרב מוטל? מרב משה קלירס? מה זה?, כן, כן, כן, זה, זה ישראל בער!, ורבינו הקדוש שלח ממירון את רבי ישראל בשבילי לטבריה, ונעשה מה שנעשה, וגם כן האימי, האמא שלי נפטרה בבית רבי ישראל (קרדונר) בשבת, גם שבת, מדוע מגיע לה צער כזה? וגם היא לטובה, היא נפטרה, {יקים אותה} ועל ידי ברסלב, בשביל ברסלב , ואם לא היה תחיית המתים, אם, אם היא רואה..., אז היה, חס ושלום, רבי ישראל לא היה לו, לא היה לו מקום בעולם, בצפת, בטבריה, היו כל העולם היו, היו, היו כועסים ו... מה זה ברסלב? והם הרגו האמא של ישראל בער, הוא הרג, רוצח, רוצחים! השם יתברך סיבב שאני ראיתי את רבי ישראל ועוד, כן, שהיה פה נס של תחיית המתים, כן, היא מתה כמו שכתוב אצל שרה, המלאך, ה... [כן, אמר לה] אמר לה [יצחק...] אתה יודע? [אתמול...] כן, היה חוט השערה שיצחק, שישחט אותו, אבל היא חשבה שהוא כבר מת, שהוא כבר שחט אותו, כן, אז, אז פרחה נשמתה, מתה, "ויהי חיי שרה", אחרי העקידה "ויהי אחר הדברים האלה", מתחיל "ויהי חיי שרה", זה הפטירה של שרה, והיא מתה מגודל צער, כן. כל ענין רבינו הוא ענין אמונה וענין למעלה מן הטבע, כל נפש שמתקרב עובר עליו מה שעובר ברוחני וגשמי, אבל עובר עליו, הבעל דבר לא נותן... רבינו הקדוש אמר, רבינו הקדוש אמר: "להתקרב אלי זה קשה מאד!", מה זה? [אחד החברים מברך ברכת "שהכל נהיה בדברו.."] אמן, יש קושיה: מדוע קשה? "הבא ליטהר מסייעין לו", מדוע, מדוע יהיה קשה? אני רוצה, מדוע יהיה קשה? מדוע אני אסבול?, אבל רבינו הקדוש אמר: "אני אוהב חסיד מטוגן" [הו, הו, הו, הו] זה הענין של רבינו, ענין פלא כזה שאין בעולם, אני? מי אני? מה אני? "תלמידי היקר"!, מה? , יש... ורואים גדולת השם יתברך, גדולת הבורא,..., משה קלירס {הוא היה}, היה עובדי השם, עובדי השם, מנהלי, מנהלי ישיבה וזקנים יראי השם, עובדי השם, כן

[לרב אלפנדרי אתם הראתם את הפתק, או הוא לא ידע מזה?] אה? [מהרב אלפנדרי זה היה לפני הפתק?] אלפנדרי? [היה לפני הפתק] היה... [עוד לפני] היה [לפני שהכרתם את רבי ישראל קרדונר] לא [אחרי זה] אחרי הפטירה של רבי ישראל [הכרתם את הרב אלפנדרי] כן [אז סיפרתם לו?] לא סיפרתי לו [לא סיפרתם לו] לא סיפרתי לו, היה, אני אז לא הייתי מעוניין לפרסם [חששתם, חששתם שזה, יתפוצצו מזה העולם] כן [אפילו, אפילו, אפילו הוא, אפילו, אפילו שהוא היה גאון והכל, חששתם שאת זה הוא לא יקבל?] ניין, ככה היה השגחה [ככה היה] לא, בלי, בלי כוונה, בלי... [אה, בלי כוונה] כן, לא, לא עלה על דעתי להראות לו [אה, להראות לו] כן, אבל בלי כוונה, בלי, בלי טעם, כן [השגחה, ככה הייתה ההשגחה] כן, ויכול להיות שעשיתי שגיאה, אם הוא היה רואה את זה, אבל גם כן הוא, הוא לא ברסלב, הוא, הוא לא יכול לקבל את זה, אי אפשר, אי אפשר להרגיש את זה [אבל הייתה לו מידה גדולה של ענווה?] כן [הייתה לו מידה של שפלות גדולה] כן, כן, כן, אבל, אבל אף-על-פי-כן